برگشت حق انحصار به شرکت دخانیات ایران و بازنگری در تعرفه‌های مالیاتی

راهکارهای سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس برای صنعت دخانیات؛

برگشت حق انحصار به شرکت دخانیات ایران و بازنگری در تعرفه‌های مالیاتی

ولی داداشی، برگشت حق انحصار تولید محصولات دخانی به شرکت دخانیات و بازنگری در مالیات‌های تعیین شده بر محصولات تولید شرکتهای خارجی و داخلی را دو راهکار مهم برای رفع مشکلات صنعت دخانیات در داخل کشور بیان کرد.

ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت دخانیات ایران، با اشاره به وضعیت صنعت دخانیات  در دنیا و بیان اینکه مصرف دخانیات از سوی قشری از مردم ناگزیر است و دولت‌ها هم عوارض و مالیات‌های خاصی بر آن اعمال می‌کنند، گفت: در ایران سیاست‌های کلی غلطی را در این عرصه شاهد هستیم  که یکی از آن، به حضور و نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور است.

وی افزود: با وجود اینکه این شرکت‌های  چند ملیتی به دولت مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند، ولی بخش عمده ارز حاصل از فروش محصول آنها از کشور خارج می‌شود، که این مسئله یه هیچ وجه به نفع اقتصاد ملی نمی‌باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید در این ارتباط تمهید لازم را داشته باشد، به موضوع سلب حق انحصار و اعمال حاکمیت شرکت باسابقه دخانیات ایران در اوایل دهه نود اشاره کرد و گفت:  با این اقدام،  عملاً تولید محصولات دخانی به شرکت‌های خصوصی در عرض شرکت دخانیات واگذار شد، که تصمیم کاملاً غلطی بود؛ اگر دولت‌های وقت می‌خواستند در راستای توسعه بخش خصوصی و تولید مواد دخانی براساس استانداردهای روز دنیا اقدامی انجام دهند، می‌توا نستند این کار را ذیل شرکت دخانیات تعریف کنند که این سیاست متأسفانه دنبال نشده است.

سلب قدرت اعمال حاکمیت در عرصه دخانیات

داداشی به نقش عوامل پشت پرده در این تصمیم اشتباه اشاره کرد و  با بیان اینکه این سیاست آسیبی جدی به حاکمیت دولت در حوزه تولید محصولات دخانی وارد کرده است، یادآور شد: در تمام دنیا شرکت‌های دخانی عموماً تحت نظارت دولت و حاکمیت هستند، ولی با تبدیل شرکت دخانیات ایران به شرکتی خصوصی یا خصولتی،  عملاً قدرت اعمال حاکمیتی در این عرصه در کشور سلب شده است.

نماینده مردم  آستارا در مجلس با اشاره به سابقه طولانی شرکت دخانیات و نیروی انسانی ماهری که دراین شرکت سالهاست فعالیت می‌کنند، بر ضرورت تدبیر دولت جدید در این عرصه تأکید کرد و یادآور شد: اگر به نحوه عملکرد شرکت‌های چندملیتی اشکال و ارد می‌کنیم، بدین معنا نیست که سرمایه‌گذاری خارجی را قبول نداریم، بلکه همانطور که پیشتر نیز گفته شد، منظور این است که هدف ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سیگار و دخانیات ارزآوری برای کشور است ، اما امروز می‌بینیم این شرکت‌ها نه تنها ارزی‌آوری ندارند، بلکه ارز را هم از کشور خارج می‌کنند. 

به عقیده این نماینده مجلس، راهکار اول و اصلی در این زمینه، برگشت حق انحصار و اعمال حاکمیت در عرصه تولید محصولات دخانی به شرکت دخانیات است و ضروریست مجلس و دولت با همکاری و تعامل هرچه زودتر بستر تحقق این امر را فراهم کنند.

ضرورت تغییر نسبت مالیات تعیین‌شده بر تولید سیگار خارجی و داخلی

داداشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مالیات وضع شده بر تولید محصولات دخانی اشاره کرد و با بیان اینکه، نسبت مالیات تعیین شده بر محصولات تولید شرکتهای خارجی با تولیدات شرکت دخانیات ایران کم است و باید تفاوت آن محسوس با شد، تأکید کرد: بعد از برگشت حق انحصار در این زمینه نیز باید همکاران ما در مجلس تدابیر لازم را داشته باشند.

پیشنهاد انجام طرح مطالعاتی بر پایه آمایش سرزمینی در حوزه کشاورزی

موضوع کشاورزی محور بخش بعدی این گفت‌وگو بود که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حمایت‌های شرکت دخانیات از توتون‌کاران در سراسر کشور اشاره کرد و با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و فرصت کاشت و برداشت توتون در زمین‌های کشاورزی، پیشنهاد کرد؛ شرکت دخانیات ایران طرحی مطالعاتی بر پایه آمایش سرزمینی در این زمینه داشته باشد و تا با شناسایی مناطق مستعد و کشاورزان علاقمند، از آنها حمایت شود.

دادشی درباره بحث قاچاق محصولات دخانی به داخل کشور و ضرورت ساماندهی آن نیز با بیان اینکه مبادی ورودی و خروجی قاچاق مشخص است و دستگاه‌های نظارتی مانند نیروهای انتظامی و نظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه مسئول هستند، اظهار کرد: اما درباره اینکه چه رابطه‌ای بین قاچاق سیگار، تولید سیگار در شرکت دخانیات و شرکت‌های خارجی وجود دارد، نمی‌توان نظر قطعی داد، چرا که حتی در زمانی که انحصار محصول در اختیار شرکت دخانیات بود،  این شرکت مسئول مقابله با قاچاق نبود، بلکه به عنوان متولی حوزه کارشناسی به دستگاه‌های نظارتی مسئول کمک می‌کرد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد، که اگر در حوزه کارشناسی مقابله با قاچاق نیز همانند گذشته مسئولیت به شرکت دخانیات ایران واگذار شود،  توان کارشناسی نیروهای متخصص این شرکت باسابقه می‌تواند راهگشا باشد.